Waar zit je bekkenbodem?
Iedereen heeft een bekkenbodem, vrouwen én mannen. De bekkenbodemspieren bevinden zich onder in je bekken, tussen je schaambot en stuitje. Bij vrouwen zit de plasbuis, vagina en anus dus in de bekkenbodem. Je kunt de bekkenbodemspieren zien als een soort hangmatje die organen op hun plek houden.

Wat doet het bekkenbodem?
Zowel vrouwen als mannen hebben een relatief vergelijkbare bekkenbodem. Het bekken zorgt ervoor dat omliggende organen zoals de blaas, de endeldarm en bij vrouwen ook de baarmoeder ondersteund worden. Door het aanspannen van de bekkenbodemspieren worden de plasbuis en de anus afgesloten (en bij ontspanning ontsloten). Bekkenbodemspieren kunnen door diverse omstandigheden aan kracht verliezen, een veel gehoorde oorzaak van ongewild urineverlies.

 

Wat doet je bekkenbodem?

Signalen van zwakke bekkenbodemspieren
Een goede lachbui, niezen, hoesten of een zware inspanning en plots…. er wordt wat urine verloren. Maar liefst 1 op de 4 vrouwen en 1 op de 5 mannen hebben in bepaalde mate last van ongewild urineverlies, veelal ten gevolge van slappe bekkenbodemspieren. Als dit de oorzaak is van incontinentie, is het belangrijk om te weten dat bij dergelijke klachten bekkenbodemoefeningen vaak uitkomst bieden in het voorkomen, verminderen of soms zelfs verhelpen van ongewild urineverlies.

 

Fitness voor het bekkenbodem!
Ongewild urineverlies kunt u in sommige gevallen voorkomen, verminderen of verhelpen door het doen van simpele bekkenbodemoefeningen. Dit geldt voor vrouwen, maar ook voor mannen. Door bekkenbodemspieroefeningen sterkt u de bekkenbodemspieren aan zodat u meer controle heeft over het aan- en ontspannen van deze spieren. Hierdoor heeft u veel meer controle over de lediging van uw blaas, waardoor het gebruik van speciale urine-absorberende producten wellicht niet eens nodig is. Voorkomen blijft natuurlijk beter dan genezen.

Download hier een handig overzicht van diverse oefeningen om je bekkenbodemspieren aan te sterken.

Bekijk onderstaande video met oefeninstructies voor je bekkenbodemspieren.

 

Bekkenbodemoefeningen | Voorkom/verminder ongewild urineverlies of incontinentie.

Deze website maakt gebruik van cookies

We maken gebruik van cookies voor het inloggen met je eigen inloggegevens.

We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. U gaat akkoord met onze cookies als u onze website blijft gebruiken. Bekijk onze Privacy Policy.

3rd party cookies

YouTube filmpjes voor het gebruik van les en promotie materiaal.

Sluit Menu