Tip 1:    Blijf voldoende (water)  drinken
Veel mensen denken dat minder drinken een oplossing is om het probleem de baas te blijven. Maar door minder te drinken vererger je het probleem. Wanneer je minder drinkt, is je urine geconcentreerder en kan deze de wand van de urinebuis en blaas irriteren. Een simpele manier om dit te controleren is kleur van je urine: hoe donkerder, hoe geconcentreerder.  Om de blaas gezond te houden, is een vochtinname van tenminste anderhalf tot twee liter een must. Water en(kruiden)thee zijn hierbij favoriet. Slapen zorgt ervoor dat het lichaam vocht afdrijft. En een gemiddelde nacht duurt toch zo’n zeven uur. Zorg er dus voor dat je ’s ochtends drinkt. Ook is het belangrijk dat je blijft drinken gedurende de dag. Zolang je overdag regelmatig water blijft drinken en na het diner zorgt dat je mindert, zul je ’s nachts waarschijnlijk geen ongelukjes hebben.

Tip 2:    Let op de voeding
Sommige voedingsmiddelen kunnen de blaas irriteren en urineverlies verergeren. Denk aan voedingsmiddelen op basis van tomaat en gekruid voedsel. Ook citrusvruchten en -sappen, cafeïne en koolzuurhoudende dranken hebben dit effect.

Tip 3:    Zorg voor goede toiletgewoonten
Neem de tijd bij het plassen en probeer te ontspannen. Zorg ervoor dat je goed rechtop zit en plas goed uit. Sommigen denken dat door regelmatig naar het toilet te gaan, ongewild urineverlies deels voorkomen kan worden. Door echter vaker dan nodig naar het toilet te gaan kan dit het  plaspatroon verstoren. De blaas went aan dit ritme en de kans op aandrang en ongewild urineverlies neemt hierdoor alleen maar toe.

Tip 4:    Probeer overgewicht te voorkomen
Bij overgewicht kan een gewichtsverlies van 5 tot 10 procent helpen om de extra druk van de blaas af te halen en de spanning op omliggende spieren te verminderen. Hierdoor kan urineverlies beter beheerst en onder controle gehouden worden. 

Tip 5:    Houd je huid gezond
Ondanks goede incontinentiematerialen zijn specifieke, medische huidverzorgingsproducten voor de incontinentiebelaste huid heel belangrijk. Urine kan de huid ernstig aantasten. Met de juiste producten kunt u de huid perfect reinigen, beschermen en verzorgen.

Tip 6:    Noodgeval onderweg? Ontlast je blaas…
Bij plotselinge druk op de blaas en aandrang kunt u het bovenlichaam voorover buigen, alsof u uw veters moet strikken. Hierdoor wordt de druk onder in de buikholte verminderd zodat de blaas ontlast wordt.

Deze website maakt gebruik van cookies

We maken gebruik van cookies voor het inloggen met je eigen inloggegevens.

We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. U gaat akkoord met onze cookies als u onze website blijft gebruiken. Bekijk onze Privacy Policy.

3rd party cookies

YouTube filmpjes voor het gebruik van les en promotie materiaal.

Sluit Menu