Tips bij ongewild urineverlies

Ongewild urineverlies kan veel last, ongemak of soms zelfs schaamte met zich meebrengen. Met de juiste producten specifiek voor uw persoonlijke situatie kunt u veel problemen vóór zijn. Daarnaast kunnen sommige tips en oefeningen uitkomst bieden en problemen soms zelfs verhelpen of voorkomen.

Tip 1: Blijf voldoende (water)  drinken

Veel mensen denken dat minder drinken een oplossing is om het probleem de baas te blijven. Maar door minder te drinken vererger je het probleem. Wanneer je minder drinkt, is je urine geconcentreerder en kan deze de wand van de urinebuis en blaas irriteren. Een simpele manier om dit te controleren is kleur van je urine: hoe donkerder, hoe geconcentreerder.  Om de blaas gezond te houden, is een vochtinname van tenminste anderhalf tot twee liter een must. Water en (kruiden-)thee zijn hierbij favoriet. Slapen zorgt ervoor dat het lichaam vocht afdrijft. En een gemiddelde nacht duurt toch zo’n zeven uur. Zorg er dus voor dat je ’s ochtends drinkt. Ook is het belangrijk dat je blijft drinken gedurende de dag. Zolang je overdag regelmatig water blijft drinken en na het diner zorgt dat je mindert, zul je ’s nachts waarschijnlijk geen ongelukjes hebben.

Tip 2: Let op de voeding

Sommige voedingsmiddelen kunnen de blaas irriteren en urineverlies verergeren. Denk aan voedingsmiddelen op basis van tomaat en gekruid voedsel. Ook citrusvruchten en -sappen, cafeïne en koolzuurhoudende dranken hebben dit effect.

Tip 3: Zorg voor goede toiletgewoonten

Neem de tijd bij het plassen en probeer te ontspannen. Zorg ervoor dat je goed rechtop zit en plas goed uit. Sommigen denken dat door regelmatig naar het toilet te gaan, ongewild urineverlies deels voorkomen kan worden. Door echter vaker dan nodig naar het toilet te gaan kan dit het  plaspatroon verstoren. De blaas went aan dit ritme en de kans op aandrang en ongewild urineverlies neemt hierdoor alleen maar toe. Zie ook toilettraining.

Tip 4: Probeer overgewicht te voorkomen

Bij overgewicht kan een gewichtsverlies van 5 tot 10 procent helpen om de extra druk van de blaas af te halen en de spanning op omliggende spieren te verminderen. Hierdoor kan urineverlies beter beheerst en onder controle gehouden worden.

Tip 5: Houd je huid gezond

Ondanks goede incontinentiematerialen zijn specifieke, medische huidverzorgingsproducten voor de incontinentie belaste huid heel belangrijk. Urine kan de huid ernstig aantasten. Met de juiste producten kunt u de huid perfect reinigen, beschermen en verzorgen.

Tip 6: Noodgeval onderweg? Ontlast je blaas…

Bij plotselinge druk op de blaas en aandrang kunt u het bovenlichaam voorover buigen, alsof u uw veters moet strikken. Hierdoor wordt de druk onder in de buikholte verminderd zodat de blaas ontlast wordt.

Tip 7: Onopgemerkt naar de wc met uw verband?

Als u op uw werk of openbare plekken liever niet aan de grote klok hangt dat u absorberend verband meeneemt, kunt u dit mogelijk in uw broekzak laten of in een tijdschrift/krant rollen. Veel mannen nemen wat leesvoer mee in het kleine kamertje, niets vreemds aan toch? Helaas is het ook geregeld nog het geval dat er geen prullenbakjes te vinden zijn op het herentoilet. Ook in deze gevallen kunt u met een krant/tijdschrift of tas onopgemerkt verbanden meenemen om ze later in de prullenbak te deponeren.

Toilettraining

De toilettraining is erop gericht om de kritieke volle toestand van de blaas als het ware door een preventieve lozing te voorkomen. Voorwaarde voor een praktische uitvoering van toilettrainingen is dat er een nauwkeurig mictieprotocol wordt opgesteld.

In een volgende fase worden de tijdstippen van de “preventieve” toiletbezoeken vastgesteld. Dat gebeurt voor elke patiënt afzonderlijk aan de hand van een eigen mictieprotocol. Bij die toilettraining is het de taak van de “trainer” om de patiënt net zo lang aan een tijdig toiletbezoek te herinneren totdat deze zich het nieuwe ritme helemaal eigen heeft gemaakt en uit zichzelf op de afgesproken tijden naar het toilet gaat – ook als hij nog geen aandrang voelt.